پاورپوینت بررسی بیوگرافی و آثار اتین لویی بوله (Etienne-Louis Boullee بخشی از مطلب اتین لویی بوله در 12 Feb 1728 در پاریس در منطقه Porcherons به دنیا آمد. معمار رویایی نئوکلاسیک فرانسه در قرن 18 بوده است. اولین بار به عنوان یک نقاش و بعد از آن به عنوان یک نظریه پرداز معماری و استاد دیده می شود. بین سالهای 1744 تا 1747 نقاشی را یاد میگیرد. او در 19 سالگی اولین استودیوی خود را باز می کند. با وجود علاقه ی زیادش به نقاشی، تحت تاثیر پدرش به معماری روی می آورد. اما در زمینه معماری نیز بسیار موفق بوده است. در سال1762 وارد آکادمی سلطنتی معماری شد.او تا حد زیادی معماران معاصر را تحت تاثیر قرار داده است و هنوز هم با نفوذ می باشد. بوله جریان اصلی معماری کلاسیک فرانسه را در قرن 17 و 18 مورد مطالعه قرار داد و در نیمه های قرن اطلاعات خود را در مورد نئوکلاسیک کامل کرد. بوله در 4 Feb 1799 در سن 71 سالگی در پاریس درگذشت. (مقاله ای در هنر معماری) Architecture,essi Surl´art کتاب بوله میباشد. او معماران مهمی چون Jean Charlgrin و Alexandre Brongniart وJean-Nicolas-Louis Durand را تربیت کرده است. کارهای ساخته شده ی بوله بسیار کم است. او در دهه ی 1780 به عنوان مربی، عضو فرهنگستان و تئوریست کار کرده است. اگرچه تعداد بسیار کمی از طرح های او ساخته شده است، اما عموم مردم بزرگ از نظریه ها و کارهای او لذت می برند. او کشف قرن 20 بود و معمارانی چون Aldo Rossi را تحت تاثیر قرار داده است. بوله به دنبال ایجاد فرم های معماری، تعالی، عظمت و هیبت جهان طبیعی، و همچنین استفاده از هوش الهی بوده است. معماری از نظر بوله پیروی از هوای نفس و احساس است. معماری ایده آل بوله «نجابت با شکوه» است، برای این کار او از توده های ساده در مقیاس بزرگ استفاده میکرد. بسیاری از طرحهای خود را در مقیاس بزرگ طراحی کرده است که بعضی از آنها از نظر سازه تا کنون نیز غیر قابل اجراست. سبک کاری: بوله ایده ی معنی دار کردن معماری را به عنوان یک هدف ترویج کرد و اغلب نمادهای مناسب را برای استفاده از ساختمان به کار گرفت. او با تاکید بر خواص اشکال هندسی و اثر روانشناسی که آنها بر بیننده می گذارند توانست بر بیننده نفوذ کند. ویژگی کارهای بوله: حذف تمام تزئینات غیر ضروری تورم اشکال هندسی به مقیاس بزرگ تکرار عناصری مانند ستون در محدوده ی بزرگ استفاده دراماتیک یا مهیج از نور و سایه برای تشدید اثر اشکال هندسی به تماشا گذاشتن پتانسیل رازگونه بودن ساختمان تمرکز بر قطب ( به جای طراحی عناصر نما ) استفاده از نور و سایه بسیار خلاقانه الهام از آثار تاریخی مصر نظر بوله در مورد معماری: بوله می گوید: «معماری چیست؟ آیا من آن را همسو با ویتروویوس به عنوان هنر ساختمان تعریف خواهم کرد؟ نه. این تعریف دارای یک اشکال اساسی است. انسان برای ساختن باید از تفکر خود استفاده کند. نیاکان ما کاشانه شان را تنها پس از اینکه شکل آن را تصور می کردند، می ساختند. این فراورده ذهنی و خلاقیت است که معماری را تشکیل می دهد، اینک ما می توانیم آن را به عنوان هنر تولید هر نوع ساختمان و به حد کمال رساندن آن تعریف کنیم. بدین ترتیب هنر ساختمان تنها یک هنر ثانوی است که به نظر میرسد برای نامیدن بخش علمی معماری مناسب باشد.» پروژه یادبود نیوتن: یکی از مهمترین آثار بوله پروژه ی یادبود برای مقبره ی دانشمند انگلیسی، اسحاق نیوتون است که در سال 1784 ساخته شد. این ساختمان کره ای است به ارتفاع 150متر (500 فوت) در یک پایگاه مدور با درختان سرو، به نمایندگی از زمین و در داخل آن کره ی کوچکی آویزان است که به طور گسترده ای قابلیت گردش دارد. اصل این بنا در درجه اول وابسته به همان شکل کروی است. داخل مقبره نیز خالی است به نمایندگی از جهان تو خالی. خصوصیت این بنا نظم آن، تقارن و جلوگیری از هرگونه تغییرات نوری است. روزنه های سفید در سقف بنا نشانگر آسمان پر ستاره و شبی خالص و خلوت برای این ستاره شناس می باشد. و.....
|