چکیده مقدمه فصل اول : تاريخچه تاريخچه شهرستان بروجرد جغرافيا وجه تسميه تاريخچه نقاشي مختصري برتاريخچه پيدايش نقاشي رنگ و روغن مختصري برتاريخچه پيدايش نقاشي رنگ و روغن در ايران فصل دوم :فن شناسي فن شناسي نقاشي نقاشي رنگ و روغن چگونگي ساخت ابزار و مصالح نقاشي جزئيات نقاشي خانه بيرجندي فن شناسي طلاكوبي ها خصوصيات طلا تاريخ طلا در معماري ايران فصل سوم : آسيب شناسي فصل چهارم: كار عملي آزمايشات مستند نگاري تثبيت اوليه
پاكسازي سطحي بتانه كاري موزون سازي تثبيت نهايي فصل پنجم : نقشه ها و عکس ها فهرست منابع مقدمه: تاريخ نقاشي، بيان تاريخ عقايد بصري است. بررسي نقاشيها به عنوان عناصر فيزيكي اين امكان را فراهم مي كند كه بدانيم يك نقاشي چگونه ساخته شده و چه عواملي ساخت آنها را تحت تاثير قرار داده است و همچنين اين بررسيها مي توانند تغييراتي را كه نقاشي در طول زمان داشته است را آشكار كنند. از اين رو شخص تاريخ نگار دگرگوني و تغييرات شكل نقاشي را در نحوه استفاده، اهدا و يا عرضه و نمايش آن را مطالعه مي كند و به همان اندازه انتقال فرهنگ و وضعيتهاي تاريخي را كه آن را تحت تاثير قرار داده اند را نيز تفسير مي كند. تغيير شكل فيزيكي در يك نقاشي از لحظه كامل شدن آن شروع مي شود. اين تغييرات مي توانند از فعل و انفعال داخلي مواد بكار رفته، قرار است در معرض نور، تاثير تغييرات رطوبت فصلي و يا وضعيتهاي استثنايي نظيرآتش سوزي و سيل ناشي شوند. مداخله انسان يكي از عواملي است كه موجب بروز تغييرات قابل توجهي در نقاشيها مي شود ( از جمله كارهاي مرمتي اگر چه با بهترين هدف انجام شده باشد). چكيده: مطالب ارائه شده به پنج بخش تاريخچه، فن شناسي، آسيب شناسي، كار عملي و نقشه ها و تصاویر تقسيم شده است. فصل اول به دو قسمت، تاريخچه بروجرد و تاريخچه نقاشي تقسيم شده است. كه در تاريخچه بروجرد به جغرافيا، وجه تسميه و تاريخچه مختصرا اشاره شده و در تاريخچه نقاشي علاوه بر مورد فوق به تاريخچه رنگ و روغن در ايران و جهان اشاره گرديده است. فصل دوم فن شناسي نيز شامل سه قسمت، يك قسمت فن شناسي نقاشي و يك قسمت آن شامل فن شناسي نقاشيهاي خانه بيرجندي و قسمت سوم در مورد طلاكوبي ها توضيح داده شده است. فصل سوم در مورد آسيب شناسي شده است وهمچنين عاملهاي به وجود آورنده ي آن به خصوص رطوبت نزولي که از مهمترین عوامل آسیب رسان به نقاشیهای خانه بیرجندی است، نگاشته شده است. فصل چهارم درمورد مراحل كارهاي عملي انجام شده توضيح داده شده است و مختصری هم در مورد آنها توضیح داده شده است. فصل پنجم شامل نقشه های خانه بیرجندی وهمچنین عکسهای مراحل کارهای عملی انجام شده، می باشد. منابع مورد استفاده: 1 – آقاجاني، حسين، نقاشيهاي تصوير رنگ و روغن با لايه تداركاتي قرمز، مجله اثر، شماره 9،8،7، نشر سازمان ملي حفاظت آثار باستاني ايران، 1361 2 - رضايي، مسعود، مطالعه و بررسي آثار استاد آقا ابراهيم، پايان نامه، دانشكده پرديس، دانشگاه هنر، 1374 3 - رابيسون، ب.« نگارگران دربار فتحعلي شاه » نگاهي به نگارگري ايران در سده هاي 13،12 ، ترجمه كلودكرباسي، انتشارات دفتر مخصوص شهبانوي ايران، جلد اول، 1354 4 - لاسكو( بروشور شركت پر آسمون) www.parsasmoon.com 5 - ريسمانچيان، شناسايي رنگدانه ها، آزمايشگاه حفاظت و مرمت نقاشي 6 - جزوات فن شناسي و آسيب شناسي نقاشي دانشكده پرديس اصفهان 7 - جزوه درس فن شناسي و آسيب شناسي نقاشي دانشگاه زابل( مهندس چمن) 8 - شيلار. كن.باي، نقاشي ايراني، مترجم مهدي حسيني، تهران، دانشگاه هنر، 1378 9 – روئين، پاكباز، دايرة المعارف هنر، تهران، فرهنگ معاصر، 1378 10 – سيف، هادي، نقاشي روي گچ، تهران، سازمان عمران و بهسازي، 1379 11 – پلندرليت، حفاظت نگهداري و مرمت آثار هنري و تاريخي، مترجم رسول وطن دوست، تهران، دانشگاه هنر، 1376 12 – ريدر، جوزف، روشهاي جديد مرمت ونگهداري اموال فرهنگي، مترجم ابوالفضل سمناني حميد فرهمند بروجني، تهران، دانشگاه هنر 1376 13– كلايدزديل، آماندا، موادشيميايي درمرمت، ترجمه مريم باباشاهي، تهران، دانشگاه هنر، 1379 14- پوپ، آرتور، سیر و صور نقاشی ایران، ترجمه یعقوب آژند، انتشارات مولی 15 - جوکار، جلیل، شیوه های رنگ سازی در قلمرو هنر و نقاشی، انتشارات فرهنگستان هنر، بهار 85 16 - مرکز گردشگری دانشجويان ايران 17 - سایت اینترنتی شهرداری بروجرد
|