پاورپوینت بررسی استانداردهای طراحی گالري ونمايشگاه
تاریخ ایجاد18/06/2018 12:00:00 ق.ظتعدادبرگ: 30 اسلایدقیمت: 7000 تومان
تعدادمشاهده3
پاورپوینت بررسی استانداردهای طراحی گالري ونمايشگاه
بخشی از مطلب گالريها كه فضاي اصلي موزه را شامل مي شوند بايد انعطاف پذير باشند بدين معنا كه به نحوي ساخته شوند كه بتوان در آنها به آساني تغييراتي ايجاد كرد و شكل واندازه آنها را در صورت نياز تغيير داد هر چند كه در اين تغييرات چهارچوب كلي اتاقها و ابزار فني مثل دزدگير تهويه و ... تغيير نخواهد كرد. براي انعطاف پذير نمودن گالريها مي توان از ديواره ها و يا پانلهاي سبك استفاده كرد اما در بسياري از موزه ها استفاده از پانل متداول نيست بلكه به همان روش سنتي تالارهاي ثابت توجه مي شود در هر صورت گالريها بايد به نحوي ساخته شوند كه بازديدكنندگان بتوانند در آنها براحتي گردش نمايند. توصيه مي شود در طراحي گالريها موارد زير در نظر گرفته شود : 1-حتي الامكان در طراحي گالريها از نور مصنوعي استفاده شود. 2-كاملا" مجهز به وسايل ايمني باشند. 3-وجود انبار در مجاورت گالريها 4-تفاوت در طراحي گالريها با توجه به تنوع در نمايش اشياء موزه نکاتی در باب معماری موزه 1) هر فعالیتی که مخاطب در موزه انجام می دهد نیاز به فضایی برای فعالیت متضاد آن دارد تا احساس خستگی در مخاطب از بین برود. 2) سلسله مراتب به جا و مناسب فضای استراحت کوتاه مدت، بازده موزه را بالا برده و شوق بازدیدکننده را برای ماندن و دیدن افزایش می دهد. 3) چون در موزه دیدن از نزدیک اتفاق می افتد، برای رفع خستگی نیاز به دیدن دور دست احساس می شود و به تبع آن توجه به چشم اندازهی اطراف، آزاد و بازگذاشتن مسیر دید چشم اندازهای اطراف و ارتباط بصری این چشم اندازها با تالارهای نمایش اشیاء از اهمیت خاصی برخوردار می شود. 4) محل فعالیت انسان نیاز به فضای باز و ارتباط مستقیم با نور طبیعی، و محل نمایش اشیاء نیاز به نور مصنوعی و قابل کنترل دارد. معماری فضای نمایش باید پاسخی به همراهی این فعالیت ها و نیازهای متضاد باشد. 5) معماری موزه باید به گونه ای باشد که هم رسالت اجتماعی آن –ارتباطمستقیمبامخاطب- لحاظشود و هم مسائل امنیتی و حفاظتی رعایت گردد. 6) هنر طراح در طراحی موزه، همنشینی مناسب فعالیت های متضاد خواهد بود. نکاتی در باب معماری موزه 7) باید توجه کرد که موزه و ساختمان آن وسیله نمایش اشیاء است و نه اشیاء وسیله نمایش ساختمان موزه. 8) ویژگی های معماری موزه باید منطبق بر روابط هماهنگ فضا، نور و آثار باشد. 9) معماری موزه باید قابل تطبیق با مساله غرفه بندی و دسته بندی اشیاء بوده و بر آن تاکید کند. 10) در عرصه نمایش، هیچ فضایی را نمی توان مطلقا ارتباطی دانست. کوچکترین سطح موزه نیز باید در خدمت ارائه اطلاعات و نمایش آثار برای مخاطب باشد. 11) در معماری موزه، مدار گردش بازدیدکننده و مسیر حرکت کارکنان و مسیرجابجایی آثار باید از همدیگر جدا شوند. 12) ورودی باید به صورت یک عنصر معماری مستقل اما در رابطه تنگاتنگ با موزه طراحی شود. 13) ورودی پلی است که مردم را با محتویات موزه پیوند می دهد. 14) تعبیه ورودی مستقل برای برخی فضاهای خدماتی (نظیر رستوران ها) موزه را در معرض بازدید اتفاقی (کسانی که برای دیدن موزه نیامده اند) قرار داده و به جذب مخاطب و فعال نگه داشتن مجموعه کمک می کند. نکاتی در باب طراحی معمعری موزه 15) شیرازه اولیه هر موزه ای رابطه شی و مخاطب است. 16) هر بیننده ای به بهانه برقرار نمودن ارتباط فردی با شی به موزه می آید. 17) طراح، در ساماندهی فضایی موزه باید کوشش کند تا انتظامی را فراهم آورد که بازدیدکننده به راحتی بتواند در فضاهای مختلف موزه سیر کند و سلسله مراتب آن را به خوبی ادراک نماید. 18) طراح باید کوشش نماید تا در فضای نمایش انقطاع بازدید به وجود نیاید و حرکت عمودی مخاطب با حرکت افقی توام گردد. در اینجا توجه به انتخاب مناسب عناصر کالبدی اهمیت می باید. 19) رسالت طراح در طرح موزه این است که فضا (برای بیان مطالب) به گونه ای تعریف و خلق شود که مخاطب عمق مسائل را دریابد و نتایج و رفتار موردنظر حاصل شود.